Läheisen syöpä; kun läheinen ihminen sairastuu syöpään, myös oma maailma muuttuu

Kun läheinen sairastuu syöpään – anna tilaa omille tunteillesi

Piiu Latvala

Aika ja maailma pysähtyvät hetkeksi. Ja lähtevät taas liikkeelle, mutta hieman nyrjähtäneinä. Siltä saattaa uutinen läheisen vakavasta sairastumisesta tuntua.

Huoli ja pelko. Suru. Toisaalta syyllisyys, jos ilo välillä pilkahtelee. Läheisen, olipa hän sitten sisko, ystävä, vanhempi, aikuinen lapsi tai vaikka kumppani, tunneskaala on tuttu Pirsyn asiantuntijoille.

Pia Vänskä

– Kaikki tunteet ovat sallittuja ja ”oikeita”, Pia Vänskä Pirsystä vakuuttaa. Pelon ja huolen rinnalla voi tuntea katkeruutta ja vihaakin. Ilon hetket puolestaan voivat herättää syyllisyyttä. Saako iloita, kun rakas ihminen on vakavasti sairas.

Läheisen elämä saattaa huomaamatta jäädä tauolle, kun sairaus vie huomion pois omasta elämästä. Vastuu arjesta ja mahdollisesti lapsista saattaa jäädä vahvasti läheisen kannettavaksi. Huoli sairastuneesta läheisestä syö taustalla omia voimia ja jaksamista.

Moni ottaa reippaan ”aina-positiivisen” ja ”aina-jaksavan” roolin.

Tarja Saurio

– Usein sairastuneen seurassa läheiset peittelevät omia tunteitaan, ovat reippaita ja pärjääviä, tsemppaavat loputtomin. Tällä halutaan suojella sairastunutta, mikä on täysin ymmärrettävää. Jostain pitäisi kuitenkin löytyä myös se läheisen turvaverkko ja purkupaikka, väylä puhua, Tarja Saurio Pirsystä kertoo.

Asiantuntijatiimi käytettävissäsi

Pirsyn läheisten palvelut kuuluvat kaikille sairastuneen läheisille, ei ainoastaan vain esimerkiksi puolisolle.

– Jokaiselle, joka kokee itsensä sairastuneen läheiseksi ja jota sairastuminen koskettaa, Tarja avaa.

Vänskä ja Saurio ovat osa Pirsyn psykososiaalisen tuen tiimiä, joka kohtaa työssään paljon sairastuneiden läheisiä. Tiimiin kuuluvat Pian ja Tarjan lisäksi Kristiina Mattsson, Kaisa Ronkainen ja Janika Rättö.

Kaikissa keskustelutapaamisissa korostuu yksilöllisyys; vaikka läheisten tilanteissa on paljon yhtäläisyyksiä, lähtevät Pirsyn asiantuntijat aina liikkeelle asiakkaan omasta tilanteesta. Jokainen nimittäin suhtautuu läheisen sairastumiseen omalla tavallaan. Esimerkiksi suruun ei ole olemassa muottia; sitä ei suoriteta tietyssä ajassa tietyllä tavalla.

Jokaiselle läheiselle on kuitenkin yksi yhteinen vinkki.

– Pidä huolta itsestäsi! Etsi sinulle voimavaroja tuovia juttuja. Happinaamari ensin omille kasvoille, tiedäthän, Pia ja Tarja sanovat.

Läheisten puheissa toistuu usein avuttomuuden ja riittämättömyyden tunne. Miten voin auttaa? Entä voinko puhua omista jutuistani, turhanpäiväisyyksistä?

– Usein sairastuneet odottavat läheiseltä ihan sitä normaalia olemista, arkipäivän asioita ja kuulumisia. Sairaus ja mahdolliset hoidot eivät yksin määritä ihmistä; hän on paljon muutakin kuin syöpäpotilas, Pia Vänskä alleviivaa. Auttaa voi ihan pelkästään olemalla läsnä ja kuuntelemalla. Tai pienillä arjen teoilla. Ja jos olet epävarma, miten auttaa, kysy, mitä sairastunut itse toivoo sinulta.

Ääneen sanomisen voima

”Ei tää puhuminen läheistäni paranna.” Se on totta; ei keskusteluvastaanotolla sairastunutta saada terveeksi, mutta asioiden ääneen lausuminen ja oman elämän voimavarojen tunnistaminen tuovat takuulla eväitä, joiden myötä jatkaa eteenpäin.

– Tärkeää on tuoda omat ajatukset sanoiksi, silloin asia todentuu eri tavalla. Se on painolastin poistamista ja tuulettamista, Tarja sanoo. Me asiantuntijat tarjoamme vahvistusta, uusi näkökulmia, myös välineitä ja työkaluja arjessa jaksamiseen.

Toisinaan voi käydä niin, että jaetut pelot ja ajatukset ovat pitkälti yhteisiä niin sairastuneella kuin läheiselläkin. Ääneen puhuminen hälventää epävarmuuksia ja avaa tilannetta.

– Meillä voi käydä keskustelemassa yhdessä ja erikseen. Pyrimme luomaan tilan, jossa on turvallista jakaa ajatuksia, niitä vaikeitakin. Jatkossa voikin olla helpompi arjessa jakaa asioita.

Olemme iloisia, että voimme olla tukena

Pirsyssä ollaan hyvillään, että läheiset ovat löytäneet yhdistyksen palvelut. Keskusteluvastaanottokäynneistä noin 40 prosenttia on läheisten.

Läheisille tarjottava tuki ei rajoitu ammattilaisten kanssa käytäviin keskusteluihin. Alun perin sairastuneille suunnatut kahvilat, Cafe Pirsyt ovat saaneet rinnalleen myös läheisten omat tuokiot. Rennot kahvihetket vastaavassa tilanteessa olevien kanssa tuovat nekin uusia näkökulmia ja toivottua ajatustenvaihtoa. Yhdistyksen kouluttamat vertaistukijat ovat myös läheisten tukena, tällöin ajatuksia pääsee jakamaan kahden kesken.

– Läheisten palvelut ovat äärimmäisen tärkeitä. Me Pirsyssä pystymme kulkemaan myös läheisen rinnalla koko sairauden ajan – myös surussa, Pia kertoo.

Rohkaisun sanoja

• Anna tilaa tunteillesi – ei ole vääränlaisia tunteita.
  • Uskalla olla rehellinen tunteistasi ja ajatuksistasi; harjoittele sanottamaan niitä!
  • Pidä huolta omasta jaksamisestasi – mitkä ovat sinua vahvistavia voimavaroja?
  • Apua on tarjolla – ota se vastaan.

Olemme tukenasi

Läheisten palvelut >> ovat kaikille sairastuneen läheisille suunnattuja. Palvelut ovat maksuttomia. Lähetettä ei tarvita.